27. مرداد 1394 - 1:39   |   کد مطلب: 16313
نشست خبری فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در ابتکاری جالب در کنار لوکشین «کعبه» فیلم برگزار شد. آخرین فیلم مجیدی از روز چهارم شهریور اکران عمومی می‌شود.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از تسنیم، نشست خبری فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»؛ امشب در شهرک «پیامبر اعظم (ص)» برگزار شد.

فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» عظیم‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است که فرآیند ساخت آن در سینمای ایران بی‌نظیر بوده است.

در این نشست خبری که مجید مجیدی، کارگردان فیلم، محمد صابری، تهیه‌کننده و جمعی از بازیگران فیلم از جمله، علیرضا شجاع‌نوری، مهدی پاکدل و محمد عسگری حضور داشتند، در مورد شرایط تولید و اکران فیلم گفتگو شد.

همزمانی نشست فیلم«محمد رسول‌الله(ص)» با اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، موجب استقبال جالب شبکه‌های تلویزیونی جهان اسلام از این نشست شده بود. این خبرنگاران با ابتکار رسانه ملی در این نشست حاضر شده‌ بودند.

پخش زنده این نشست از «شبکه خبر» یکی از اتفاقات جالب، این اتفاق رسانه‌ای بود. این اولین نشست خبری یک فیلم سینمایی بود که از تلویزیون ایران به صورت زنده پخش می‌شود.

حسین معززی‌نیا، منتقد باسابقه سینمای ایران، اجرای این نشست را بر عهده داشت و در ابتدای این نشست اعلام کرد که این نشست به منزله شروع رسمی اکران فیلم و جزئیات این اکران است.

پیش از شروع سوالات مجیدی در سخنان کوتاهی گفت: افتتاحیه فیلم «محمدص)» فرصت مغتنمی است تا زحمات گروهی که 7 سال کوشش و تلاش کردند را به تماشا بنشنیم.

مجیدی هم‌چنین تشکر ویژه‌ای از صداوسیما و شخص محمد سرافراز، رئیس سازمان صداوسیما برای دادن این فرصت برای معرفی فیلم کرد و ایام دهه کرامت را هم تبریک گفت.

مجیدی گفت: خیلی دوست داشتم که این نشست درحرم امام رضا (ع) برگزار می‌شد اما مسئولین آستان قدس رضوی همکاری نکردند، امیدوارم که در فرصت مناسب در حرم امام رضا(ع) حضور داشته باشیم.

مجیدی:‌همیشه عکس‌العملی بودیم، غرب قرائت خود از اسلام را حاکم می‌کند

مجیدی همچنین مقدمه‌ای از نحوه ساخت سریال را به این نحو اعلام کرد: حدود 9 سال پیش، در جشنواره ای در دانمارک بزرگداشتی برای من گرفته شد. این جشنواره مصادف شد با ماجرای توهین به ساحت مقدس پیامبر در جراید دانمارکی. یادم می‌آید که آن دوره من خیلی فکر کردم که چه طور می‌توانم در کشوری حاضر شوم که به باورها و اعتقادات من توهین کرده‌است. سرانجام تصمیمم را گرفتم و طی نامه خیلی دوستانه‌ای از رئیس وقت جشنواره تشکر کردم و اعلام کردم که نمی‌توانم در فستیوال کشوری حضور پیدا کنم که به مقدس ترین ارزش‌ها و باورهای من توهین شده است. برای همین عذرخواهی می‌کنم و اعلام می‌کنم که به این کشور نخواهم آمد. آن ماجرا تمام شد، اما ذهن من را به شدت مشغول کرد. مدت‌ها به این فکر می‌کردم که چرا در تمام این سالها ما همیشه واکنشی عمل کرده ایم و بعد واکنش‌های ما را هم در رسانه‌های خود تصویر کرده‌اند و از این احساسات پاک میلیون‌ها انسان که احیانا به پرچم آتش زدنی و واکنش تندی منجر شده است به خشونت تعبیر کرده‌اند. به این نتیجه رسیدم که جهان اسلام در معرفی فرهنگ اسلام بسیار کم‌کاری کرده است و همین کم‌کاری باعث شده است که دنیای غرب یا از سر جهل و یا طبق یک پروژه اسلام هراسی قرائتی زشت و وخشونت‌بار از اسلام پدید آورد.

مجیدی ادامه داد:واقعیت این است که شرایطی که امروز ما در جهان اسلام با آن مواجهیم، فجایعی که در سوریه با آن مواجه شدیم، شهرها و مردمی که سالهاست در محاصره هستند، در یمن، در عراق، در افغانستان و... متاسفانه با دلارهای کشورهای اسلامی به وجود آمده است. امروز قرائت زشتی از اسلام که هیج نسبتی با اسلام ندارد و فقط نام اسلام و پیامبر را به سرقت برده است در جهان در حال طرح است. این یک درد است که چرا ما این قدر در تمام این سالها در حوزه مسائل فرهنگی بی‌تفاوت بودیم که امروز به این وضع دچار شده‌ایم. در همین حوزه سینما، ما چه قدر فیلم در مورد پیامبران دیگر داریم,‌اما در ساحت مقدس پیامبر اسلام فقط دو فیلم است که یکی همان فیلم مشهور «الرساله» و همین «محمد رسول‌الله(ص)». باور من بر این بود و هست که ما باید راه نشان بدهیم. ما باید بتوانیم قرائت درستی از اسلام را تببین کنیم و اگر این کار را نکنیم، آنها چهره دیگری را نمایش خواهند داد. با همین نگاه بود که با همکاری جناب فروزنده و سعیدی کیا که کمک‌های بزرگ این پروژه بودند این پروژه شکل گرفت.

اولین سوال خبرنگاران در مورد تاریخ اکران و جزئیات اکران فیلم بود که مجیدی پاسخ داد: چهارم شهریور اکران عمومی فیلم در تهران و اکران جهانی فیلم در جشنواره مونترال آغاز می‌شود.

مجیدی: فیلم محمد(ص) وفاقی در عالم اسلام است

مجیدی درباره حاشیه‌های رخ داده در مورد فیلم در کشورهای جهان اسلام و برخی مخالفت‌های الازهر گفت: فیلم محمد(ص) به خاطر این ساخته شد که وفاقی در جهان اسلام شکل بگیرد و به خاطر همین هم مقطعی از زندگی پیامبر انتخاب شد که کوچکترین اختلافی در آن نباشد.اما  فضاهایی که در برخی از کشورهای عربی و به خصوص الازهر به وجود آمد ناشی از قضاوت زودهنگام بود. ما بارها اعلام کردیم که چهره مقدس پیامبر را ما هیچ‌وقت نشان ندادیم، اما به قصد تهییج این ماجرا گفته شد و دوباره تکرار شد.

مجیدی در مورد اکران‌های عمومی بین‌المللی فیلم هم گفت: درخواست‌های بسیار زیادی از کشورهای غربی و اسلامی داشتیم که همه را به جشنواره مونترال موکول کردیم و در همان جا اتفاقات بسیار مهمی رخ خواهد داد.

مجیدی:‌این آغاز یک نضهت فرهنگی است/ شهرک پیامبر اعظم(ص) برای بازدید عمومی بازگشایی می‌شود

مجیدی درباره ساخت قسمت‌های دوم و سوم فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» گفت: پرداختن به این حوزه‌ها و فعالیت در این عرصه‌ها نیاز به توفیق و حال مستمری دارد. واقعیت این است که بعد از این 7 سال تحلیل انرژی زیادی از ما رفته است و نیاز به گذشت زمان و نگاه بافاصله به اثر است. فیلم باید نمایش داده شود، دیده شود، نقد شود و بعد درباره ساخت ادامه آن تصمیم گرفته شود. اما در مورد این که این جریان ادامه پیداکند من معتقدم که این یک نهضت فرهنگی است و از همین جا هم دوباره دعوت می‌کنم از همه فیلمسازان و کمپانی‌ها که به این شهرک بیایند و این نگاه رحمانی را دوباره باز‌تولید کنند. این شهرک برای این ساخته شود که 30 سالی باقی بماند و فیلم‌های دیگری هم ساخته شود. احتمالا این شهرک بعد از نمایش فیلم، بازگشایی خواهد شد و برای بازدید عمومی آماده خواهد شد.

مجیدی:‌«محمد رسول‌الله(ص)» از لحاظ تصویری در استاندارهای جهانی است

مجیدی به سوالی در مورد پیش‌بینی فروش فیلم و بازگشت سرمایه فیلم گفت:‌ واقعیت این است که در وهله اول، این حرف یک باور و اعتقاد است .اما نه از جنس کلیشه‌ای.متاسفانه خیلی از باورهای ما آنقدر کلیشه‌ای شده است که کسی دیگر باورش نمی‌کند. ما واقعا سعی کردیم جدای از بحث مضمون، در بحث ساختار و تکنیکی از ظرفیت عالی سینمای ایران و سینمای جهان استفاده کنیم. حضور افراد بزرگی در بخش‌های فیلمبرداری و موسیقی و جلوه‌های ویژه، این را نشان می‌دهد. آنچه در بضاعت ما بود، به میدان آمد تا فیلمی از لحاظ تصویری در استاندارهای جهانی به وجود بیاید و به همین جهت از همان ابتدا به فروش فیلم و مخاطب پیدا کردن آن فکر شده است.

مجیدی:‌این فیلم با هر فرهنگ و باور و مخاطبی، ارتباط برقرار می‌کند

یک خبرنگار چینی از مجیدی پرسید که اقبال به فیلم‌های اجتماعی مجیدی در دنیا زیاده بوده است، آیا فکر می‌کنید این فیلم هم مورد استقبال قرار گیرد. مجیدی پاسخ داد: به این امر ایمان دارم.چهره رحمانی پیامبر فقط مربوط به جهان اسلام نیست. پیامبر اسلام پیامبر همه هستی است و با این نگاه فطری، فیلم ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند با هر مخاطبی و هر باوری و هر فرهنگی، ارتباط برقرار کند.

مجیدی در مورد مهمترین دستاورد این فیلم برای سینمای ایران گفت: گذشته از ساخت این شهرک که از لحاظ معماری و ثبت وقایع اسلامی، دستاورد بزرگی است، در حوزه‌های تکنیکی، امکانات زیادی به ظرفیت سینمای ایران اضافه شده است.

مجیدی: تبلیعات محیطی فیلم،‌بدون نام عوامل به نمایش درمی‌آیند

مجیدی در مورد تبلیغات محیطی فیلم هم گفت:‌این تبلیغات از امروز شروع شده است و من از قالیباف و سازمان زیباسازی شهرداری به شدت تشکر میکنم. خود من فکر می‌کردم که تصاویری در فیلم هست که مانند تابلوهای نقاشی است و با زحمت زیاد جناب فوقانی، عکاس فیلم واقعا عکس‌های فوق‌العاده‌ای گرفته شده است و واقعا حیف است که این تابلوها با نوشته‌هایی که روی آن می‌آید خراب می‌شود. فکر کردم این هم یک نوع تبلیغ است و بهتر است که هیچ اسمی روی این تبلیغات نباشد و شاید خود همین یک عامل جذابیت باشد. واقعیت خود من هم زیاد دوست نداشتم که به دلیل نوع ظرفیت‌هایی که این فیلم دارد، مثل بقیه فیلم‌ها تبلیغات داشته باشد.

مجیدی: 24 دقیقه از نسخه جشنواره، کم و 6 دقیقه به آن اضافه شد

کارگردان برجسته سینمای ایران در مورد زمان فیلم و حذفیات فیلم هم گفت: بسیاری از فیلم‌های هالیوودی با سرمایه‌های عظیمی ساخته می‌شود و ورژن‌های مختلفی از آن درمی‌آید بنابراین حذف و کاهش فیلم مساله عجیبی نیست. تدوین اولیه فیلم 5 ساعت و نیم بود. ما آن تایم را کنار گذاشتیم، با این نگاه که بعد از پخش جهانی، سریال 8 قسمتی فیلم هم ساخته شود. اما برای ظرفیت سینمایی فیلم، در زمان جشنواره فیلم فجر، ما آزمونی انجام دادیم و از همه قشرهای اجتماعی دعوت کردیم که فیلم را ببینند و باز خوردهای فیلم به ما نشان داد که تغییراتی در فیلم لازم است. مجموعه این تغییرات چیزی در حدود 24 دقیقه از فیلم بود که حذف شد و 6 دقیقه هم به فیلم اضافه شد و سرانجام مجموع زمان فیلم 2 ساعت و 58 دقیقه شد.

آخرین سوال خبرنگاران  پیش‌بینی واکنش‌های جشنواره مونترال کانادا نسبت به فیلم «محمد(ص)» بود.که مجیدی پاسخ داد: دین یک امر فطری است و در وجود همه گذاشته شده است و وقتی ما با این زبان فطری صحبت می‌کنیم، همه این را دریافت خواهند کرد. اما شاید به دلیل قرائت‌های مختلفی که نسبت به اسلام در غرب وجود دارد،  کنجکاوی زیادی وجود داشته باشد برای دیدن این فیلم. علاوه بر آن لازم به ذکر است که بگویم که من در مراحل پساتولید فیلم که در مونیخ آلمان بود؛ از خیلی از شهروندان آلمانی درخواست کردم که این فیلم را  ببینید و واکنش‌ها بسیار خوب بود.

مجیدی در پایان این نشست گفن:‌ ظرفیت بازیگران سینمای ایران، چیزی از بازیگران سینمای غرب ندارند و بلکه در مواقعی سرتر هم هستند و سند آن درخشش علیرضا شجاع‌نوری و دیگر بازیگران این فیلم است.

صابری: 45 سالن سینما در تهران، و 98 سالن سینما در سطح کشور فیلم را نمایش خواهند داد

محمد صابری، مدیرعامل مجموعه نورتابان هم بعد از مجیدی به روی سن آمد و توضیحاتی در مورد اکران این فیلم ارائه داد. صابری گفت:45 سالن نمایش در تهران این فیلم را نمایش خواهند داد و 98 سینمای موجود در سراسر کشور. ما تمام تلاش خود را کردیم تا این فیلم در بهترین کیفیت به نمایش دربیاید.متاسفانه فقط در 10 سالن سینمایی، سیستم نمایش 24 فریم وجود داشت، اما با همکاری آقای مجیدی توانستیم که این فیلم را در بیشترین سینماهای کشور به نمایش درآوریم. علاوه بر اینکه با هزینه سازمان بنیاد مستضعفان و همکاری سازمان سینمایی 120 سالن سینما در مناطق بدون سینما شناسایی شد و تجهیز شد و فیلم در آن‌ سینماها هم به نمایش درخواهد آمد.

مجیدی:‌نگاه همه دولت‌ها به «فرهنگ»، دست دوم بوده است

مجیدی به این توضحیات اضافه کرد: 800 شهر در کشور فاقد سینما هستند و این نشان می‌دهد که همه دولت‌ها، نسبت به مقوله فرهنگ توجه لازم را نداشتند. ما قبل از انقلاب با یک جمعیت 30 میلیونی 520 سینما داشتیم و الان با 80 میلیون جمعیت، فقط 300 سینما داریم که 50 تای آن هم فاقد امکان نمایش است و این نشان می‌دهد که دولت‌ها باید نگاه دست‌دومی و تزئینی به فرهنگ را کنار بگذارند و سخاوتمندانه هزینه کنند و ظرفیت‌سازی شود تا روزی برسد که همه مردم ما از این امکان استفاده کنند و این کمبودها پر شود.بارها و بارها درباره فرهنگ صحبت شده است، اما کاری جدی صورت نگرفته است. دولتمردان ما توفیقات زیادی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی به دست آورده‌اند؛ اما امیدوارم فرهنگ را فراموش نکنند.

شجاع‌نوری:‌«محمد رسول الله (ص)» یک موهبت بزرگ برای من بود

علیرضا شجا‌ع‌نوری، بازیگر نقش عبدالمطلب نفر بعدی بود که پاسخگوی خبرنگاران بود. شجا‌ع‌نوری گفت: صرفنظر از محتوا و سوژه و نقش دلنشین و آموزنده و سازنده، کار کردن با چنین تیم حرفه‌ای موهبت بزرگی بود که خیلی کم نصیب کسی می‌شود. کل این فیلم یک کلاس بزرگ برای من بود. با وجودی که روی 4 ساعت گریم می‌شدم و روزی 2 ساعت گریمم را پاک می‌کردند، حتی یک لحظه و یک روز، برای حضور در این فیلم تعلل نکردم و اولین کسی بودم که بعد از عوامل فنی سرکار می‌آمدم. همان دوران فیلمبرداری هم به خودم شک کرده بودم که نکند مریض شده‌ام که آ‌ن‌قدر همیشگی در حال «حال کردن» هستم، اما این چنین نبود و الان هم حسرت آن دوران را می‌خورم.

محسن شاه‌ابراهیمی، طراح هنری و دکور فیلم هم در پایان این نشست توضیحات کوتاهی ارائه داد. او گفت:‌ پیش از این کار،‌مهمترین کاری که کرده بودم، سریال مختارنامه بود. مهمترین کار ما در فیلم محمد(ص)، پیدا کردن مکان ساخت این شهرک بود. من 20 روزه این مکان را پیدا کردم. مکان ما باید به مرکز ایران نزدیک می‌بود و وقتی اینجا را دیدم شگفت‌زده شدم از این شباهت جغرافیایی به مکه. یک تیم بسیار بزرگی اینجا را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار