به گزارش ملایریها،به نقل از ایسنا، «پیکان جدید»، شایعهای است که این روزها در شبکههای اجتماعی پیچیده و ویراژ میدهد.
اگر اهل فضای مجازی از نوع وایبر و واتسآپ و ... باشید، احتمالا تصویری نچسب و کاریکاتورگونه از «پیکان جدید» را دیدهاید؛ پیکانی که کاربران شبکههای اجتماعی، آن را تولید و حتی پیشفروش هم کردهاند!
در تصاویر و مطالبی که کاربران نشر دادهاند، طراحی بدنه پیکان تفاوت کرده و ظاهراً امکاناتی مانند کولر و کیسه هوا و ترمز ضدقفل نیز روی آن نصب شده است.
به ادعای این دسته از کاربران، قیمت «پیکان جدید» ۱۴ میلیون تومان تعیین شده و در حال حاضر امکان پیشخرید این محصول جدید در نمایندگیهای ایران خودرو نیز وجود دارد.
با این همه، آیا واقعا پیکان جدید در راه است؟ برای پاسخ به این پرسش باید چند سالی به عقب برویم و دفتر خاطرات «کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص» را مرور کنیم.
اردیبهشت ۸۴ بود که پس از کلی کش و قوس و جنجال میان ایران خودرو و نهادهایی مانند سازمان محیط زیست و وزارت صنایع و معادن، بالاخره آبیهای جاده مخصوص کوتاه آمده و پذیرفتند که در قبال دریافت ۲۲۰ میلیون دلار از وزارت نفت، گاو شیردهشان را سر بریدند.
«نیو پیکان» ۱۴ میلیونی واقعیت دارد؟
حذف پیکان از خط تولید ایران خودرو اما دو پیامد منفی برای بزرگترین خودروساز خاورمیانه داشت؛ اولین پیامد منفی این بود که ایران خودرو بازار خودروهای ارزان را دو دستی تقدیم رقیبش سایپا کرد و عملاً یکی از مزیتهای بزرگ خود را به واسطه رفتن پیکان، از دست داد.
همزمان با مرگ گاو شیرده ایران خودرو، سایپاییها تیراژ پراید را که محصولی جدیدتر و دارای امکانات بیشتر نسبت به پیکان بود، بالا برده و رفته رفته این خودرو را به سلطان بازار تبدیل کردند.
ایران خودرو هنوز از شوک این اتفاق بیرون نیامده بود که دومین پیامد منفی حذف پیکان نیز رخ داد و آن چیزی نبود جز «بروز مشکلات مالی».
این اتفاق البته چندان تعجبی هم نداشت؛ چه آنکه پیکان محصولی پرفروش و پرسود برای ایران خودرو به شمار میرفت و طبیعی بود با رفتن آن به موزه، بزرگترین خودروساز ایران در گرداب نقدینگی بیفتد.
ایران خودروییها به هوای تولید تندر ۹۰ (خودرویی که قرار بود تنها هفت - هشت میلیون تومان قیمت داشته باشد)، راضی به کنار گذاشتن پیکان شدند، اما تندر آنقدر در پیچ حاشیهها پیچید که حالا خودرویی ۴۰ میلیون تومانی به حساب میآید.
ناکامی ایران خودرو در تولید تندر ارزان، هوای تولید خودرویی چینی را در سر این شرکت انداخت، اما این پروژه نیز شکست خورد تا آبیهای جاده مخصوص همچنان شاهد یکهتازی پراید در بازاری باشند که روزگاری در قرق پیکان بود.
تحمل این موضوع برای ایران خودروییها بسیار سخت بود و از آنجا که آنها نمیتوانستند ویراژ پراید را در لاین پیکان ببینند، اواسط سال ۸۷، بی سر و صدا به سراغ پیکانشان رفتند تا دستی به سر رویش کشیده و دوباره روانه بازارش کنند. تصویری که کاربران شبکههای اجتماعی از «پیکان جدید» منتشر کردهاند، دقیقاً همانی است که ایران خودرو در قالب پروژه «نیو پیکان» طراحی کرده است.
در واقع، طراحی نیو پیکان توسط ایران خودرو واقعیت دارد و این شرکت قصد داشته به واسطه نونوار کردن پیکان، مدلی جدیدتر و به روزتر از این خودرو را تولید کنند تا هم بازار از دست رفتهشان را تا حدی پس بگیرند و هم مشکلات نقدینگی خود را حل کنند.
ایران خودروییها میدانستند که بخشی از مشتریان ایرانی همچنان دل در گرو پیکان دارند و حتی آن را به پراید ترجیح میدهند و از همین رو گمان میبردند نیو پیکان منجیشان خواهد شد. آبیهای جاده مخصوص، سرمست از طراحی پیکان جدید، شال و کلاه کرده و به خیابان سمیه رفتند تا شاهکارشان را برای وزیر صنایع و معادن وقت، به اصطلاح پرزنت کنند! این در حالی بود وزیر وقت (علیاکبر محرابیان) توی ذوق ایران خودروییها زد و به آنها گفت حق تولید پیکان جدید را ندارند، تا به همین راحتی، کاخ آرزوهای بزرگترین خودروساز ایران بر سرش خراب شود.
حالا پس از شش - هفت سال، کاربران شبکههای اجتماعی، پرونده نیو پیکان را از بایگانی "جاده مخصوص" بیرون کشیدهاند و این در شرایطی است که به گفته مسئولان ایران خودرو، این شرکت برنامهای برای تولید پیکان جدید ندارد.
دیدگاه شما