به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایریها»؛ در دنیای امروز که تحولات فناوری و تغییرات بازار کار با سرعت بیسابقهای در حال وقوع است، توجه به آینده شغلی دانشآموزان و آشنایی آنان با مشاغل مختلف به یکی از ضروریترین مسائل در نظام آموزش و پرورش است.
بسیاری از دانشآموزان پس از سالها تحصیل، بدون شناخت کافی از مهارتهای مورد نیاز بازار کار یا علایق واقعی خود، وارد دانشگاه یا فضای کاری میشوند و بعداً با چالشهای جدی روبهرو میگردند.
در همین راستا آموزش و پرورش برای آشنایی زودهنگام دانشآموزان با مشاغل مختلف برنامهریزیهایی داشته تا آنان با آگاهی بیشتری رشته تحصیلی و شغل آینده خود را انتخاب کنند.
برپایی نمایشگاه هفته مشاغل برای آیندهسازی
یکی از اقدامات آموزش و پرورش ملایر برپایی نمایشگاه مشاغل در راستای آگاهی و آیندهسازی برای دانشآموزان است. مدیر آموزش و پرورش ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به برپایی نمایشگاه هفته مشاغل در ملایر با حضور پرشور دانشآموزان و معلمان گفت: این رویداد آموزشی، شغلی که باهدف استعدادیابی، معرفی مشاغل بومی و هدایت تحصیلی دانشآموزان برگزار شده است.
اکبر فراهانی با بیان اینکه این نمایشگاه میزبان بیش از ۳ هزار دانشآموز از ۴۰ مدرسه است تصریح کرد: این نمایشگاه پنجرهای به آینده شغلی دانشآموزان است تا با آگاهی از فرصتهای محلی و ملی، انتخاب رشته خود را به تصمیمی آگاهانه تبدیل کنند.
وی بیان کرد: در این نمایشگاه، ۴۰ شرکت خصوصی، ۵ دانشگاه، پژوهشسرای دانشآموزی، ۱۴ هنرستان وابسته به آموزش و پرورش، و حوزههای علمیه مشارکت فعال دارند.
مدیر آموزش و پرورش ملایر افزود: بخشی از غرفهها نیز به «مشاغل خانگی» اختصاصیافته تا دانشآموزان با ظرفیتهای کارآفرینی در فضای محدود آشنا شوند.
وی افزود: یکی از بخشهای جذاب، نمایش دستاوردهای دانشآموزان هنرستانی در رشتههایی مانند صنایع چوب، مکانیک و طراحی دوخت بود که بازدیدکنندگان را تحتتأثیر قرارداد.
فراهانی بیان کرد: بسیاری از دانشآموزان پایه نهم با تصوری مبهم از رشتههای تحصیلی، تصمیم میگیرند و این نمایشگاه با ارائه مشاغل واقعی، مسیر را برای انتخابهای دقیقتر هموار میکند.
وی به همکاری ارگانهای مختلف در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: همکاری دانشگاهها و صنایع محلی به دانشآموزان کمک میکند تا نیازهای بازار کار را از نزدیک لمس کنند.
مدیر آموزش و پرورش ملایر گفت: برگزاری چنین رویدادی نهتنها به هدایت تحصیلی کمک میکند، بلکه موجب رونق مشاغل بومی میشود.
وی به شرایط متفاوت تحصیلی هر دانشآموز اشاره کرد و گفت: برخی دانشآموزان ممکن است در دروسی مانند ریاضی یا ادبیات ضعیف باشند، اما در مهارتهای فنی، هنری یا کارآفرینی استعداد داشته باشند.
فراهانی بیان کرد: معرفی مشاغل مختلف به آنها کمک میکند تا مسیر مناسب خود را پیدا کنند و بتوانند بهترین مسیر را در ادامه مسیر زندگی خود انتخاب کنند.
مدیر آموزشگاه راهیان کوثر ملایر در گفتگو با خبرنگار ما نیز با اشاره به تأثیر برگزاری این برنامهها در آینده دانشآموزان بیان کرد: درگذشته دانشآموزان صرفاً بر اساس معدل یا فشار خانواده رشته انتخاب میکردند، اما امروز با دیدن موفقیتهای فارغالتحصیلان هنرستانها، نگرشها تغییر کرده است.
علی ترکمان افزود: در این نمایشگاه برخی غرفهها مانند رباتیک و پژوهشسرا، استعدادهای پنهان دانشآموزان را آشکار میکند.
وی با اشاره به استقبال پسران از غرفههای فنی گفت: بازدید عملی از یک کارگاه جوشکاری یا برق صنعتی، تأثیرش از ساعتها مشاوره بیشتر است و در اینجا ارتباط مستقیم بین درس و اشتغال نشان داده میشود.
مدیر آموزشگاه راهیان کوثر ملایر بیان کرد: معلمان و والدین باید با گفتگوهای سازنده، دانشآموزان را به کشف علایقشان تشویق کنند و به آنها کمک کنند تا بر اساس تواناییهای خود نه صرفاً بر اساس فشارهای اجتماعی یا خانوادگی تصمیم بگیرند.
* دانشآموزان، از رؤیاپردازی تا واقعنگری
زهرا احمدی یکی از دانشآموزان پایه نهم نیز با اشاره به اثرگذاری این نمایشگاه بیان کرد: در این نمایشگاه با اشتیاق از غرفه طراحی مد بازدید کردم. این دانشآموز ملایر گفت: همیشه دوست داشتم طراح لباس شوم، اما نمیدانستم در ملایر چه امکاناتی وجود دارد و امروز متوجه شدم میتوانم در هنرستان فنی و حرفهای همین رشته را ادامه دهم.
یکی دیگر از دانشآموزان ملایری نیز عنوان کرد: در این نمایشگاه غرفههای مهندسی و فنی نظر من را بسیار جلب کرد.
امیرحسین مرادی گفت: پدرم میخواهد دکتر شوم، اما من عاشق کارهای فنی هستم و وقتی دیدم فارغالتحصیلان مکانیک خودرو درآمد خوبی دارند، جرئت بیان خواسته خود را دارم.
گامی بهسوی آینده شغلی آگاهانه نمایشگاه هفته مشاغل ملایر با ترکیبی از آموزش، مشاوره و تجربه عملی، تلاش دارد تا گسست بین نظام آموزشی و نیازهای بازار کار را کاهش دهد. گنجاندن درس آشنایی با مشاغلـ در برنامه درسی، استفاده از روشهای عملی، همکاری با صنعت و دانشگاه و توسعه مهارتهای نرم از مهمترین روشهایی است که برای دانشآموزان در مدرسه توصیه شده است.
بازدید از محیطهای کاری، دعوت از متخصصان مختلف به مدارس، و برگزاری کارگاههای مهارتی میتواند دانشآموزان را با واقعیت مشاغل آشنا کند و علاوه بر دانش تئوری، مهارتهایی مانند حل مسئله، ارتباط مؤثر، و تفکر انتقادی باید در مدارس تقویت شوند.
آموزش و پرورش میتواند با شرکتها و مراکز آموزشی همکاری کند تا دانشآموزان از نیازهای واقعی بازار کار مطلع شوند در پایان باید گفت آموزش و پرورش تنها وظیفه انتقال دانش را بر عهده ندارد، بلکه باید دانشآموزان را برای زندگی موفق در دنیای واقعی آماده کند. سرمایهگذاری روی هدایت شغلی و مهارتآموزی، نهتنها آینده فردی دانشآموزان را بهبود میبخشد، بلکه به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز کمک میکند.
انتهای خبر/گ