به گزارش ملایریها؛ لیلا غفاری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به جای خالی کلوچه پزی های خانگی هم اکنون در ملایر افزود: این شهرستان ظرفیت بالایی در زمینه ایجاد کلوچه پزی های خانگی دارد و می توان با راه اندازی این طرح ضمن اشتغالزایی خانگی برای بانوان و کسب درآمد و رونق اقتصادی خانواده ها، زمینه جذب بیشتر گردشگران را فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه طی ماه های گذشته در فصل تابستان توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پروپوزال، مستند و فیلم «کلوچه ملایر» تهیه شد، اظهار کرد: از کلیه مراحل پخت کلوا در ملایر، قدمت، محتویات کلوا و خواص آن تصویربرداری و مستندسازی صورت پذیرفت.
غفاری به برگزاری جلسات متعدد با اتحادیه قنادان اشاره و خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما ثبت ملی این برند به نام ملایر بود تا ضمن شناساندن قدمت کلوچه ملایر به اقصی نقاط کشور، بازار لازم برای فروش و عرضه آن فراهم شود.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی فرمانداری ملایر بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از مسافران، گردشگران داخلی و خارجی و افراد بومی ملایر خرید کلوچه سنتی این شهرستان را در سبد خانوار خود قرار داده اند چرا که یک محصول ذائقه پسند است.
وی با اشاره به اینکه ثبت ملی کلوچه ملایر به عنوان میراث ناملموس کشور انجام شده اما هنوز ابلاغیه آن به صورت کتبی به ما اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: به محض دریافت ابلاغ کتبی، اقدامات راهبردی و برنامه ریزی لازم را در این راستا انجام می دهیم.
غفاری به ظرفیت بالای ملایر در زمینه تولید و پخت کلوچه سنتی اشاره و تصریح کرد: تأکید سازمان میراث فرهنگی بر سنتی بودن پخت این محصول است و حالت سنتی آن باید حفظ شود چرا که شکل، طعم و مزه آن عوام پسند بوده و مشتری خوبی دارد.
وی یکی از نخستین آیتم های ثبت ملی یک برند را قدمت و سنتی بودن آن عنوان کرد و گفت: علاوه بر واحدهای کلوچه پزی که در سطح شهرستان مشغول به فعالیت هستند، باید تلاش شود با استفاده از تنورهای خانگی و کلوچه پزی های خانگی نیز راه اندازی شود و مشارکت بانوان در تولید این سوغات افزایش یابد.
انتهای پیام