9. مرداد 1396 - 19:55   |   کد مطلب: 23079
شبکه امید پنجشنبه افتتاح می‌شود
قائم مقام معاون سیما از افتتاح رسمی شبکه امید در روز پنجشنبه و مقارن با دهه کرامت خبر داد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس؛  نشست خبری شبکه امید، بایدها و نبایدها و تشریح برنامه و اولویت‌های آن بعد از ظهر امروز - دوشنبه ٩ مردادماه- با حضور رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما و سالم مدیر شبکه امید برگزار شد.

در این نشست خبری پورحسین گفت: شبکه امید با موضوع نوجوان روز پنجشنبه مقارن با ولادت امام رضا (ع) فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.

 

وی درباره اهمیت این شبکه گفت این شبکه علاوه بر اینکه یک کانال رسانه‌ای است به مخاطب هم بستگی دارد. نوجوانی یک گذرگاه روانی است که کودک از کودکی کنده و میل به جوانی دارد و بعضی از روانشناسان این دوره دارای یک ظرفیت چند بعدی می ‌دانند.

پورحسین افزود: این دوره بهترین زمان برای وجوه عاطفی فرد است و در هدایت فرد تاثیر بسزایی دارد. بسیاری از پایه‌های بنیادین شکل گیری شخصیت جوان دارد پس بهتر است شبکه مختص خود را داشته باشد. پیش از این نوجوانی در جایگاهی در شبکه‌ها قرار گرفته بود که نه در میان کودکان دیده می‌شد و نه جوانان و متاسفانه در نظام تربیتی به دوره نوجوانی اهمیت قایل نشده و اوج این نگاه زمانی بود که رهبر انقلاب در دو سال قبل اشاره‌ای داشتند به این دوره و باعث شد ما با درنظر گرفتن کانال تخصصی به این مطالبه پاسخ دهیم.

وی در پایان سخنانش گفت: این شبکه روز پنجشنبه مصادف با میلاد امام رضا علیه السلام افتتاح می‌شود و روز جمعه به سمع و نظر مخاطبان می رسد. قصد بر این است که در این شبکه در همه قالب‌های نمایشی از مستند تا نمایشی برنامه سازی شود.

 

به گزارش فارس، در ادامه نشست مهدی سالم مدیر شبکه امید نیز درباره اهمیت تاسیس شبکه تخصصی نوجوانان گفت: تاسیس این شبکه یک نیاز رسانه‌ای و اجتماعی بود. در جلسه‌ای مقام معظم رهبری درباره نامه یک نوجوان و دغدغه‌های او سخن گفتند. در نتیجه تدبیری از سوی رئیس سازمان صدا و سیما اندیشیده شد و شبکه‌ای مستقل برای نوجوانان تاسیس شد و پخش آزمایشی خود را آغاز کرد. ان شاء الله از جمعه پخش‌ رسمی این شبکه تخصصی آغاز می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: ما در تقسیم‌بندی سازمان سنین 12 تا 19 سالگی را دوران نوجوانی نام نهاده‌ایم. تقریبا 3 میلیون مخاطب در مقطع متوسطه اول و دوم داریم. جدا شدن از دوران کودکی و پا گذاشتن به دوران نوجوانی تغییر ذائقه ایجاد می‌کند. برای همین باید محتویات رسانه‌ای مرتبط با آنها ساخته شود.   

مهدی سالم، مدیر شبکه امید، درباره رده سنی نوجوانان گفت: سنین ۱۲ تا ۱۸ سال در دوره‌ی نوجوانی قرار می‌گیرند. ما در حال حاضر ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نوجوان داریم که این افراد ویژگی‌های متفاوتی دارند. این رده سنی از دوره کودکی خود و محصولات کودکانه جدا شده‌اند و محصولی از جنس نوجوانی می‌خواهند و باید با آنها به زبان نوجوانی صحبت کرد. همچنین رده سنی نوجوان نیاز به خودشناسی، فلسفه و تعقل دارد و باید مهارت‌های زندگی را به آنها آموزش دهیم. حتی ما در شبکه امید به مهارت کسب و کار نوجوانان هم فکر کرده‌ایم. نوجوانان آینده‌سازان کشور ما هستند.

مدیر شبکه امید در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره اینکه تولیدات این شبکه چگونه خواهد بود؟ گفت: ما برای هر سال چهار سریال در نظر گرفته‌ایم. سریال‌های آسیای شرقی پربیننده و پرتقاضاترین محصولات پخش شده ما بوده‌اند. با توجه به اینکه دوره نوجوانی بسیار حساس است ما برای تأمین خارجی برنامه‌ها دچار مشکل هستیم و تلاش می‌کنیم که از ظرفیت موجود برای تولید سریال و انیمیشن استفاده کنیم تا برنامه‌هایی با فرهنگ خودمان تولید شود. شاید در سه ماه آینده اولین سریال متناسب با نوجوان تولید و آماده پخش شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه امید با شبکه پویا رقابت دارد، بیان کرد: شبکه پویا برای سنین زیر ۱۲ سال است. رقابتی در کار نیست زیرا همه ما برای بهبود وضعیت رسانه تلاش می‌کنیم. ما نباید به رده سنی نوجوان کم‌توجهی داشته باشیم زیرا آسیب‌پذیر هستند. ما باید خودمان را به مخاطب نزدیک کنیم و به جایی برسانیم که مخاطب حضور دارد؛ بنابراین باید توجه ویژه‌ای به تولیدات متناسب با فضای سایبر داشته باشیم.

او افزود:‌ ما باید به برنامه‌هایی مانند نیم‌رخ، نمایش‌های دورهمی که دوره‌ای تأثیرگذار بودند توجه کنیم و از آنها بهره ببریم. ما باشگاهی برای نوجوانان در این شبکه داریم.

او درباره پخش پیام‌های بازرگانی در شبکه امید، گفت: ما در حال حاضر هیچ پیام بازرگانی در شبکه امید نخواهیم داشت و با توجه به نیازمان پیام بازرگانی را اضافه خواهیم کرد.

سالم با اشاره به فضای سایبر ادامه داد: ‌به دلیل اینکه در فضای سایبر به کودکان ما خدمات داده می‌شود و نظارت والدین در فضای مجازی کمرنگ است باعث شده که نوجوانان خودشان به دنبال جواب سوالات در این فضا بگردند. فضایی که گاهی واقعی و مورد تأیید هم نیست. شبکه‌های ما به کدام نیاز نوجوانان پاسخ می‌دهند. نوجوانان روحیه و ضمیر پاکی دارند و ما باید به آنها کمک کنیم.

کاوه، طراح هویت بصری شبکه امید هم درباره لوگوی این شبکه گفت:‌ هویت بصری شبکه یک کار جدی است که کمرنگ بودن آن با جذابیت ارتباط مستقیمی دارد و ما نیز به دلیل بازخوردی که از کارمان در شبکه پرس‌تی‌وی در تهران گرفته بودیم پروژه این بسته هویتی را برای شبکه امید کلید زدیم.

او ادامه داد: مخاطب نوجوان ما نمی‌خواهد که سنش پایین پنداشته شود و ما باید مخاطب شبکه را بشناسیم. در مرحله بعد ما به هویت جنسی مخاطب نیز توجه کردیم و به دو جنس مونث و مذکر توجه نشان دادیم. حوزه سومی که ما به آن ورود کردیم پیچیدگی مخاطب بود. ما در طراحی لوگو به چهار طیف رنگی رسیدیم. دو رنگ را برای دخترها و دو رنگ را برای پسران در نظر گرفتیم. ما همچنین در طراحی لوگو فضای فانتزی را نیز به گونه‌ای تلفیق کردیم. برای اولین بار است که مفاهیمی مرتبط با مخاطبمان را در لوگو می‌بینیم.

در پایان مراسم با حضور عرفان فیضی، ‌بازیگر نوجوان سریال پرستاران در کنار رضا پورحسین و مهدی سالم از لوگوی شبکه امید رونمایی شد.

مدیر شبکه امید اظهار کرد: دکتر پورحسین به عنوان متخصص نوجوانان، در این مسیر کمک بسیاری کردند و من از او و آقای کاوه تشکر می‌کنم که با تمام وجود همراه ما بودند.