به گزارش ملایریها به نقل از فارس؛ عبدالله جعفری ظهر امروز در نشست خبری سی و چهارمین دوره مسابقات ورزشی قهرمانی مدارس استان همدان با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد تربیتی از جایگاه ویژهای برخوردار است، اظهار کرد: در همه جای دنیا به دانشآموزان به عنوان یک سرمایه اجتماعی توجه میشود.
وی با بیان اینکه تعلیم و تربیتی که امروز در جامعه وجود دارد به برکت خون شهداست، افزود: در نظام جمهوری اسلامی همه فعالیتها ختم به تربیت اسلامی میشود زیرا تربیت در تربیت اسلامی واقعی نمود پیدا میکند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان با تاکید بر اینکه با آسیبهای اجتماعی موجود در فضای سایبری؛ باید از آسیبها در امان باشیم، خاطر نشان کرد: ثابت شده در فضای مجازی با کمترین هزینه میتوان بیشترین ضربه را به فرهنگ یک جامعه وارد کرد.
وی با بیان اینکه نقش آموزش و پرورش در جلوگیری از حوزه آسیبهای اجتماعی بیبدیل بوده است، یادآور شد: ادعایی نداریم ولی اسناد پنج ساله نشان از موفقیت در این حوزه دارد.
جعفری با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته تربیت بدنی فعالیتهای خود را در زمینههای مختلف گسترش داده است، افزود: معاونت سلامت در دو بخش سلامت و تندرستی و مراقبت از آسیبهای اجتماعی به ایفای نقش میپردازد.
وی افزایش نشاط و سواد حرکتی، حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی را از اهداف معاونت تربیت بدنی دانست و ادامه داد: توجه به تربیت بدنی نسبت به گذشته بهتر شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان برنامه محوری را یکی از ویژگیهای معاونت تربیت بدنی خواند و گفت: استفاده از ظرفیتها میتواند ما را در رسیدن به اهداف یاری کند.
وی نیروی انسانی را یکی از محوریهای اصلی برای رسیدن به چشمانداز تحول بنیادین دانست و افزود: در همه بندهای سند تحول بنیادین هدایت دانشآموزان به سمت حیات طیبه مورد توجه قرار گرفته است.
جعفری تفکر حاکم بر نظام تعلیم و تربیت را یک نظام منحصر به فرد خواند و خاطرنشان کرد: حدود 750 معلم تربیت بدنی در حال حاضر در حال خدمترسانی به دانشآموزان هستند.
کمبود 100 معلم ورزشی
وی با اشاره به اینکه از 2 هزار و 500 آموزشگاه 90 درصد از مدارس زیر پوشش معلم متخصص هستند، یادآور شد: به 100 معلم تربیت بدنی نیاز داریم که قرار شده از دانشگاه فرهنگیان و ردیفهای استخدامی که در آموزش و پرورش است، جبران شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه باید فضاهای مناسب ورزشی را در اختیار درس تربیت بدنی داشته باشیم، گفت: از حیاط مدرسه میتوان استفاده کرد هرچند که استاندارد لازم برای این مهم را ندارد.
وی با تاکید بر اینکه مدرسه برای اکثر دانشآموزان خانه دوم به حساب میآید، یادآور شد: در برخی از مواقع که خانوادهها کمتوجه هستند این محیط برای دانشآموز به خانه اول تبدیل شده و این یکی از معضلهای ماست که برخی از خانوادهها کمتر کمک حال ما در امر تحقق اهداف هستند.
جعفری از وجود 120 سالن و فضای تخصصی در استان خبر داد و تصریح کرد: 260 هزار دانشآموز از این فضاها بهرهمند میشوند.
وی با اشاره به اینکه از مهر تا اسفندماه همدان در شرایط سخت جوی قرار دارد و امکان استفاده از حیاط مدرسه وجود ندارد، اظهار کرد: سرانه ورزشی به شکل سرپوشیده 17 سانتیمتر مربع به ازای این تعداد دانشآموز در نظر گرفته شده است.
سرانه ورزشی کافی نیست
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه سرانه فضاهای روباز مثل زمینهای چمن مصنوعی و خاکی 34 سانتیمتر است، افزود: جمع هر دو سرانه 47 سانتیمتر مربع میشود که برای استان با کافی نیست.
جعفری با بیان اینکه سال گذشته 12 پروژه ورزشی تکمیل و در اختیار دانشآموزان قرار گرفت، خاطرنشان کرد: هنوز یک فقدان و نقصان در فضاهای ورزشی وجود دارد و آن نبود استخر ورزشی ویژه دانشآموزان در همدان است.
وی با تاکید بر اینکه 9 استخر ورزشی از سال 89 کلنگزنی شده که تاکنون میانگین پیشرفت آنها 35 درصد بوده است، افزود: برای تکمیل این پروژهها نیاز به 20 میلیارد تومان هزینه است تا در اختیار دانشآموزان و فرهنگیان قرار گیرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه رشته ورزشی شنا یک رشته پرمدال است، خاطرنشان کرد: این رشته مادر رشتههای ورزشی به حساب میآید و در همدان نیز استعداد در این زمینه وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه به دلیل در اختیار نداشتن سالن استخر شنا از قافله عقب هستیم، گفت: اکثر استانهای کشور حداقل یک یا چند استخر متعلق به دانشآموزان و فرهنگیان وجود دارد.
جعفری با طرح این سوال مبنی بر اینکه که سالنهای ورزشی، سازمان ورزش جوانان و دستگاههای دیگر استفاده نمی شود؟ اظهار کرد: تمام این استخرها در اختیار بخش خصوصی بوده که اگر بخواهیم یک سانس از آن را برای دانشآموزان تهیه کنیم با رقمهای کلانی برای ارائه خدمات مواجه میشویم.
وی با اشاره به اینکه به دنبال استانداردسازی تجهیزات هستیم، افزود: استانداردسازی در کف مدرسه و سالنهای ورزشی که به همین منظور به افتتاح رسید هزینهای بالغ بر 10 میلیارد تومان اعتبارات در بر داشته است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه محتوا و کیفیت برنامهها تاکید داریم، اظهار کرد: در این زمینه یکی از حوزههای فعال در کشور هستیم که طی پنج سال گذشته در ارزیابیها توانستیم امتیاز کامل را به دست آوریم.
جعفری با اشاره به اینکه به دنبال جذب کردن دانشآموزان به درس تربیت بدنی هستیم، یادآور شد: در این درس انتقال اخلاق، مشارکت محوری و کیفیت محوری دانشآموزان مورد توجه قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه اجتماعی شدن برنامه توسط رسانه صورت میگیرد، اظهار کرد: هر دانشآموز از پایه اول تا 12 با توجه به استقرار کامل پایهها هر سال دو ساعت دانشآموزان درس تربیت بدنی را میگذرانند.
سهم 7 درصدی درس تربیت بدنی در مقایسه با سایر دروس
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه با ضرب و تقسیمی که با دروس دیگر صورت گرفت تربیت بدنی سهم هفت درصدی دارد، اظهار داشت: یک سهمیه نسبت به سایر کشورها قابل قبول است.
وی با اشاره به برگزاری فوق برنامه در مدارس کشور گفت: وجه تمایز آموزش و پرورش با سایر کشورها در همین فوق برنامهای است که برای دانشآموزان در نظر گرفته میشود؛ به عنوان نمونه در کشوری همچون کانادا دانشآموزان هفتهای سه روز در قالب برنامههای تفریحی و فوق برنامه شرکت میکنند.
جعفری با تاکید بر اینکه تکلیف ما کیفیتبخشی به درس تربیت بدنی است، افزود: توانمندسازی معلمان و استفاده از ظرفیتهای دیگر میتواند ما را در رسیدن به اهداف یاری رساند.
وی با اشاره به اینکه در همین راستا طرح «حیاط پویا» در 50 درصد از مدارس اجرایی شده است، یادآور شد: در این طرح خطوطی در حیاط برای دانشآموزان کشیده شد تا در هر شرایطی آنها را به تکاپو وادارد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان «طرح کوشا» را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته دانست و ادمه داد: در این طرح دانشآموزان به دلیل نشستن پشت میز و زندگی آپارتماننشینی احساس خستگی در عضلات خود میکنند که به همین منظور از معلمان در خواست شد تا سه دقیقه را در وسط کلاس برای رفع خستگی دانشآموزان را مجبور به فعالیت کنند.
استقرار 38 پایگاه پالایش در همدان
جعفری از استقرار 38 پایگاه پالایش و ساختارقامتی در بین دانشآموزان خبر داد و افزود: 19 پایگاه پسرانه و 19 پایگاه دخترانه داریم که طی چهار سال گذشته توانستیم 50 هزار دانشآموز را در این پایگاهها پالایش کرده و ایرادهای ساختار عضلانی آنها را به خانوادهها اطلاعرسانی کنیم.
وی با اشاره به برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات ورزشی دختران و پسران با نیمنگاهی به رشتههای حاکم بر آموزش و پرورش ادامه داد: 11 رشته ورزشی در اولویت قرار دارد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه این مسابقات در بخش پسران در بهمن ماه آغاز شده و پایان یافت، افزود: اکنون این مسابقه در بخش دختران با شرکت 3 هزار و 500 دانشآموز و عوامل اجرایی آن تا پایان سال ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه در گام اول، المپیاد درونمدرسهای با شرکت 150 هزار دانشآموز برگزار شد، تصریح کرد: از بین دانشآموزان، منتخبان در قالب تیم «مدرسه قهرمان» در مسابقات شهرستانی با شرکت 70 هزار نفر حضور پیدا کردند.
جعفری با بیان اینکه در تابستان سال 96 گام دیگر مسابقات اجرایی میشود، گفت: «مدارس قهرمان» در سه رشته ژیمناستیک، دو و میدانی و شنا به مسابقه میپردازد که کانون قهرمان به عنوان منتخبین در مسابقه حضور پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه برای عمده فعالیتهای در نظر گرفته شده تاکنون 6 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی جذب شده است، افزود: افتتاح 12 پروژه و بخشی از فعالیتها از تخصیص سهم یک درصد آموزش و پرورش و قانون الحاقی ماده 53 رقمی بالغ بر 300 میلیون تومان بوده که کمکی به حوزه تربیت بدنی بوده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان با تاکید بر اینکه هنوز با جایگاه واقعی فاصله داریم، اظهار کرد: در رشتههای دارای ظرفیت، همچون کشتی چند سالی است که تلاشی مشاهده نمیشود.
وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف ما گرفتن کاپ و مدال قهرمانی است، افزود: البته بیشتر به دنبال نقش تربیتی دانشآموزان هستیم.
جعفری با بیان اینکه سال گذشته 15 نفر معلم تربیت بدنی در استان جذب شد، یادآور شد: از این تعداد نیمی از آنها را خانمها و نیمی دیگر را آقایان تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه دولت دستور کار استخرها را به بخش خصوصی واگذار کرده است، ادامه داد: کار تحقیقاتی یکی از استخرهای ما که در ناحیه 2 قرار دارد، انجام شده و کار را به بخش خصوصی واگذار شده کردیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات هزینهای بالغ بر 150 میلیون تومان در بر دارد، افزود: همه اینها هزینه میشود تا به اهداف مد نظر دست یابیم، اگر این هزینهها نشود آسیبهای اجتماعی، دانشآموزان را تهدید میکند.
انتهای پیام/